Je bent niet de eerste en zeker ook niet de laatste wiens zorgvuldig opgestelde e-mail in de spambox van de (potentiële) klant belandt.
Een beetje zoals het huis aan huis blaadje wat ongezien in de kattenbak belandt of als aanmaakpapier voor de BBQ wordt gebruikt.
Helemaal voorkomen lukt niet maar er zijn gelukkig genoeg oplossingen die ervoor zorgen dat jouw mail uit de spambox van de ontvanger blijft.
Ik heb 9 tips voor je. Daar ben je eerst wel even zoet mee😊
Zorg dat je DNS instellingen goed staan
No worries, dit is zo geregeld door je hostingpartij of webbouwer. Het zijn drie instellingen die goed moeten staan. Je DKIM, DMARC en SPF instellingen. Met deze link van Mailblue check je heel makkelijk wat de status is en wat je moet doen om ze alle drie correct in te stellen https://toolbox.mailblue.nl/
Gebruik geen gratis e-mailadres als afzender
Een Gmail account of Yahoo adres zijn super handig maar niet voor het versturen van e-mail vanuit, in dit geval, Mailblue. In plaats daarvan kun je veel beter een persoonlijk mailadres gebruiken zoals bijvoorbeeld rhodee@even-even.nl .
Zorg dat mensen alleen op je lijst komen wanneer ze daar expliciet toestemming voor hebben gegeven
I know. Het is verleidelijk om iedereen met wie je in contact komt op je maillijst te zetten maar echt AVG proof is dat niet. Zorg er dus voor dat jouw inschrijfformulieren voor bijvoorbeeld een weggever AGV proof zijn. Ja , je loopt de kans dat mensen je gratis weggever downloaden en aangeven niet op je maillijst te willen staan.
Het zij zo. Maar zeg nu zelf. Uiteindelijk wil je toch alleen betrokken mensen op je lijst. Het laatste wat je wilt, is mensen ongevraagd op je lijst zetten die zich vervolgens uitschrijven met als reden dat ze gespamd worden…
Houd je e-maillijst schoon
Wanneer je regelmatig mails verstuurt naar contacten die vervolgens je mails niet openen, dan zullen spamfilters je bericht filteren als ‘ongewenst’ en wordt je mail naar de spamfolder verstuurd. Gelukkig kun je dat voorkomen door een aantal automatisering toe te voegen die ervoor zorgen dat mensen die jouw mail niet openen, uitgeschreven worden van je lijsten. Je afleverrate wordt hier beter van en je houdt een mooie en schone lijst over met betrokken contacten. Wil je deze automatiseringen implementeren, stuur mij dan even een bericht.
Gebruik een aantrekkelijke onderwerpregel
Zo nu en dan zie ik een mail met een onderwerpregel in mijn mailbox belanden die triggert om de mail te openen. Zorg er voor dat je onderwerpregel spannend, sprankelend en interesse opwekkend is en uitnodigt om verder te lezen. Tip, maak ‘m zo nu en dan persoonlijk door de voornaam optie te gebruiken of gebruik een emoticon.
Zorg voor waardevolle inhoud
Weet wie je ideale klant is en zorg voor relevante inhoud. Ik lees heel veel nieuwsbrieven en van sommigen ondernemers kan ik niet wachten tot ze in mijn mail box verschijnen omdat ik iedere keer denkt. O.m.g. kun jij gedachten lezen?
Vraag of mensen jouw mail aan hun contacten toevoegen
Om bij te dragen aan een hogere e-mail deliverability , is het belangrijk dat ontvangers je e-mailadres aan hun contacten toevoegen. Plaats dit verzoek bij voorkeur onderaan een e-mailbericht.
Zorg voor een goede uitschrijf mogelijkheid
Dit klinkt misschien wat tegenstrijdig maar je hebt er niets aan wanneer mensen op je lijst staan en je mail niet openen. Weet dat een spam markering echt killing is voor je reputatie, een uitschrijving daarentegen niet.
Maak van je mail geen neonbord
Houd de opmaak zo eenvoudig mogelijk. Zoals een mail die je ook naar een bekende stuurt. En ja….ook ik houd ervan om een logo of een foto te plaatsen en daar is niets mis mee maar weet: hoe eenvoudiger en simpeler, hoe beter het is.
En? Welke actie pak jij als eerste op?
Wil je ontdekken wat ik voor je kan betekenen?
Meer artikelen
Wat begrijp je niet aan het woord midden?
Mijn rij-instructeur voor de motor kijkt me streng aan. Na 10 minuten rijden, stoppen we op een parkeerplaats waar hij me deze vraag stelt. Het is duidelijk. Ik moet proberen om zoveel mogelijk in het midden van mijn eigen rijbaan te rijden. Daarnaast moet ik ook...
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet er van te genieten – Loesje –
“Zie het als gooien met een dobbelsteen. Sommige stellen gooien gelijk de eerste keer een 6, anderen na 3 of 4 keer en sommigen gooien het nooit of zijn er vroegtijdig klaar mee”, aldus de fertiliteitsarts. Wij, de Mr en ik, behoorden tot de laatste categorie. Na 6...
Geen e-mailabonnees is geen business en 4 andere kennisweetjes over e-mailmarketing
Als online ondernemer weet je het allang, je moet iets met e-mailmarketing E-mailmarketing is de katalysator van je online bedrijf die je fijne klanten, tijd, groei en omzet oplevert. Daarnaast neemt e-mailmarketing (wanneer je het goed inzet) jouw potentiële klanten...