Als online ondernemer weet je het allang, je moet iets met e-mailmarketing

E-mailmarketing is de katalysator van je online bedrijf die je fijne klanten, tijd, groei en omzet oplevert. Daarnaast neemt e-mailmarketing (wanneer je het goed inzet) jouw potentiële klanten mee op een hele mooi klantreis met als bestemming dé oplossing voor hun wens| probleem of vraag.

Toch spreek ik genoeg online onderneemsters die opzien tegen het starten met e-mailmarketing omdat het ze veel gedoe lijkt, ze tegen de technische kant opzien, het opzetten ervan veel tijd kost of omdat ze eigenlijk niet zo goed weten wat er allemaal bij komt kijken.

Om de kennis drempel wat lager voor je te maken,  lees je in deze blog een aantal ‘kennisweetjes’ met betrekking tot e-mailmarketing specifiek gericht op het versturen van nieuwsbrieven (die je nooit zo noemt richting je klant hè 😊)

Geen e-mailabonnees, is geen business

Dus dan weet je wat je doen staat 😊. Focus je daarom op de groei van je namenlijst. Dat kun je natuurlijk doen door middel van je weggever promoten op je Social Media kanalen maar er zijn nog meer mogelijkheden. Denk eens aan het organiseren van een partneractie. Samen met collega ondernemers (die dezelfde doelgroep hebben) organiseer je bijvoorbeeld een summit. Er is één landingspagina waar iedereen zijn of haar weggever plaats. Ieder voor zich promoot de actie in het netwerk. Dit leverde een klant van mij al snel 100 nieuwe abonnees op!

Laat wat vaker van je horen

Connect op regelmatige basis met je e-mailabonnees. Dat is niet zo nu en dan en ook niet 1 x in de twee maanden. Nee, dat is 1 x per week of 1 x in de twee weken. Je wilt een band opbouwen met je potentiële klanten. Je wilt dat zij je leren kennen en vertrouwen zodat ze ook van je willen kopen. Dat lukt alleen wanneer je regelmatig in hun mailbox belandt. Als het goed is, ben je dolenthousiast over je eigen dienst en is het niet moeilijk om daar over te schrijven.

Twee tips om ervoor te zorgen dat het versturen van een nieuwsbrief geen enorme opgave voor je wordt.

1. De content voor je update kan de blog zijn die je eerder schreef. Zelf schrijf ik een blog. Die verstuur ik eerst naar mijn e-mailabonnees en twee dagen later plaats ik ‘m op mijn website. Uit die blog destilleer ik weer 2 Social media posts en 2 quotes. Zo hoef ik maar 1 keer mijn content te schrijven.

2. De tweede tip is, plan de schrijftijd in je agenda. En vind je het lastig om je daaraan te houden? Onthoud dat de tijd die jij besteedt aan marketing en het werken aan je bedrijf, jouw bedrijfsverzekering is.

Weet je zeker dat er geen foutjes inzitten

Verstuur de nieuwsbrief eerst naar jezelf. Test of de linkjes werken, hoe de mail eruit ziet. Of het gifje doet wat het moet doen. Kleine moeite en het bespaart je een wegtrekker als  je een fout constateert wanneer je e-mailabonnees de mail al in hun mailbox hebben. 

Meten is weten

En dan is de nieuwsbrief verstuurd naar jouw lijst. Wil je dan ook weten of deze geopend is? Gelezen is? Of er actie ondernomen is?

Doorloop de PDCA cyclus. De Plan Do Check and Act.

  • Plan =  tijd inplannen in je agenda voor het schrijven
  • Do = het schrijven en het versturen
  • Check = is de nieuwsbrief geopend, is er actie ondernomen etc
  • Act = op basis van de check ga je bijsturen, aanpassen, bijschaven en start je weer bij de P.

Zie het hele bijsturen als de opmaat naar een ijzersterk fundament. E-mailmarketing heeft tijd nodig. Dus blijf bijschaven en testen.

Hoe je kunt meten, wat de cijfers je vertellen en wat je moet meten, daar heeft Mailblue een mooi artikel overgeschreven die je hier kunt lezen 

Daarnaast is er de mogelijkheid binnen Mailblue om een nieuwsbrief opnieuw te versturen naar de groep mensen die deze niet heeft geopend. Je kunt dan de titel veranderen en het nogmaals op een ander tijdstip proberen.

Tot slot

Met deze need to knows hoop ik je net even dat zetje te hebben gegeven om e-mailmarketing te integreren in jouw bedrijf.

In een volgende blog zal ik meer aandacht besteden aan de opbouw van je nieuwsbrief en een aantal tips die ervoor zorgen dat de openrate van je nieuwsbrief stijgt.

PS Binnen de e-mailmarketing is een gratis leadmagnet van groot belang voor het opbouwen van je lijst. Dat kan een e-book zijn, een webinar, challenge od podcast. Wil je hier tips over en zelf ervaren hoe de funnel werkt die hier aan verbonden is? Vraag dan hier de gratis beleef de funnel belevenis aan. 

Wil je ontdekken wat ik voor je kan betekenen?

Meer artikelen

Zo word je een kampioen in het overhouden van tijd

Zo word je een kampioen in het overhouden van tijd

Grote kans dat wanneer je deze blog leest, jij dat als ondernemer doet. Vaak neem ik je mee in de wondere wereld van funnels en automations. Maar wist je dat ik ook altijd opzoek ben naar manieren om zo handig, makkelijk en effectief mogelijk mijn bedrijf te runnen?...

Lees meer
Ben jij een spammer?

Ben jij een spammer?

Je bent niet de eerste en zeker ook niet de laatste wiens zorgvuldig opgestelde e-mail in de spambox van de (potentiële) klant belandt. Een beetje zoals het huis aan huis blaadje wat ongezien in de kattenbak belandt of als aanmaakpapier voor de BBQ wordt gebruikt....

Lees meer