Funnels zijn onmisbaar voor jouw online bedrijf en waarom dat is, dat leg ik je graag uit aan de hand van een reismetafoor. Want als je mij al wat langer volgt, dan weet je dat ik gek ben op reizen en deze was zo gemaakt.

Op expeditie
Stel jij bent een expeditieleider voorr expedities naar de Mount Everest. Je weet dat het bereiken van de top op meer dan 8000 meter het ultieme doel is van de mensen die met je meegaan [deze expeditie is een metafoor voor jouw dienst en het bereiken van de top het resultaat wat jij belooft 😊]

De reis naar het basiskamp
Maar hoe krijg je nu je deelnemers in het basiskamp van de Mount Everest?  

De snelste manier is om jouw expeditieleden te laten invliegen. Er kunnen zo’n 250 mensen in het vliegtuig en er stappen op de eindbestemming in Kathmandu ook 250 mensen uit. Eerder het vliegtuig verlaten is immers geen optie 😊

Succes…
250 mensen die jij veilig naar de top wilt brengen……Succes.

De een blijkt een notoire klager te zijn, een ander wil bij nader inzien helemaal niet naar de top. Weer een ander heeft hoogtevrees of geen conditie. Het is te koud, de tentjes zijn te klein, het eten is niet lekker. Dit is niet wat je voor ogen had.

Jij wilt met een groep (je) gemotiveerde mensen naar boven. Die weten waar ze aan beginnen. Die onderweg enorm van de reis genieten. Die het klimmen en het overnachten in tentjes als 1 groot avontuur zien. Mensen die wanneer ze de top bereiken zich ook on top of the world voelen.  

Jouw trein
Daarom laat jij jouw mensen met de trein komen. Ja, het duurt wat langer en onderweg stappen mensen uit maar degene die de rit uitzitten, zijn jouw ideale klanten.

Het werkt als volgt

De spoorlijn is een metafoor voor jouw funnel strategie. Wat wil jij uiteindelijk bereiken. Met hoeveel mensen en met welke mensen wil jij naar de top.

Jouw trein, die mooi, netjes en comfortabel is. Staat te wachten op een spic en span perron met een aantrekkelijk station. Een metafoor voor  het e-mail programma waar je mee werkt. Overzichtelijk, efficiënt en AVG proof.

Om met een volle trein richting het basiskamp te vertrekken, geef je gratis treintickets weg. Waardevolle, handige en makkelijk te verkrijgen tickets. Dit is je weggever.

En dan begint de treinreis. Ter voorbereiding heb jij al ingesproken wat er onderweg te zien is en waar gestopt wordt. Je zorgt ervoor dat het de passagiers aan niets ontbreekt. Er is catering, de spoorlijn loopt door prachtige natuur, de ramen van de trein zijn schoon zodat naar buiten kijken een feestje is. Je entertaint de passagiers door prikkelende vragen te stellen en laat fantastische foto’s van de Mount Everest zien. Dit hele pakket is de metafoor voor de geautomatiseerde mailfunnel .

Wie blijven zitten
Op de reis naar het basiskamp stop de trein regelmatig op stationnetjes om mensen te kans te geven, uit te stappen.  Omdat ze de treinreis leuk vinden maar niet spectaculair. Jij als expeditie leider prima bent maar de klik mist. Omdat bij nader inzien die top nog wel even kan wachten. Deze mensen zwaai jij met een vrolijke doei uit.

De passagiers die wel blijven zitten, worden alsmaar enthousiaster over de aanstaande klim. Ze wanen zich al op de top, horen de sneeuw knisperen onder hun voeten en ruiken de frisse berglucht en het avontuur. Dát zijn de  mensen met wie jij het aandurft. Van de 250 mensen die instapten blijven er misschien 25 over. Maar wel 25 mensen met wie jij dolgraag deze expeditie wilt doen en die jou dolgraag als expeditieleider willen hebben.  

Automatische piloot
Terwijl jij de expeditie leidt, blijft de trein heen en weer rijden. Je hebt alles zo geregeld dat dit op de automatisch piloot gaat. Het enige wat je hoeft te doen is monitoren en evalueren. Stappen er minder mensen uit op de eindbestemming dan je hoopt, dan pas je gaandeweg dingen aan. Misschien heb je een spoorwissel nodig, liggen er wat blaadje op de rails, wil je de verwarming in de wagon iets hoger hebben. Het zijn klein bijsturingsactie die je prima kunt doen zonder het spoor helemaal te verleggen.

Jouw vrijheid
Dit is wat goede funnel voor je doet. Jij bent de eigenaar van de trein, de stations de catering en de rails. Jij bent in de lead. Wanneer je eenmaal alles op de “rails” hebt, dan kun jij genieten van jouw expedities zowel zakelijk als prive.  Als dat geen vrijheid is…

Heb je hier hulp bij nodig? Ik ben graag jouw projectleider om de spoorlijn aan te leggen, de trein in te richten en de route te bepalen.

Zijn wij een match? Kijk hier hoe ik je kan helpen.

Wil je ontdekken wat ik voor je kan betekenen?

Meer artikelen

Wat begrijp je niet aan het woord midden?

Wat begrijp je niet aan het woord midden?

Mijn rij-instructeur voor de motor kijkt me streng aan. Na 10 minuten rijden, stoppen we op een parkeerplaats waar hij me deze vraag stelt. Het is duidelijk. Ik moet proberen om zoveel mogelijk in het midden van mijn eigen rijbaan te rijden. Daarnaast moet ik ook...

Lees meer
Zeg eens netjes dankjewel!

Zeg eens netjes dankjewel!

Je hebt je net ingeschreven voor een gratis weggever en als dank word je begroet met een saaie tekst. "We hebben je aanmelding in goede orde ontvangen" of "Dankjewel voor je inschrijving. Over 5 minuten ontvang je het e-book in je mailbox." Een tikkie saai nietwaar?...

Lees meer